DENDAM & KEBENCIAN ADALAH KESIA-SIAAN

Sahabat Terkasih, apakah dalam dirimu masih punya dendam dan kebencian?. Sy bertanya dgn tidak membawa maksud menghakimi kerana sy dan sahabat adalah sama. MANUSIA BIASA. Kesamaan kita sebagai manusia adalah cenderung untuk menyimpan dendam dan kebencian.

Kesempatan ini sy mahu nyatakan bahawa baik dendam mahupun kebencian seharusnya tdk layak punya ruang dlm hati kita yg benar.
Hati merupakan ruang istimewa dlm hidup kita. Apa yg kita isi dalam hati sangat besar pengaruhnya dlm hidup kita sehari-hari.

Ambil contoh bg anak kecil yg sentiasa mahu perhatian dr sang Ibu, dalam hati mereka punya sukacita & kegembiraan, maka terbitlah dr gaya perlakuan dan bicara manja mereka kerana hati mereka terpenuhi oleh hal-hal positif. NAMUN, sebaliknya bisa berlaku jg kepada anak kecil jika hati mereka dipenuhi oleh kemarahan atau hal-hal negatif, maka timbul gaya perlakuan agresif, mudah memberontak, tidak mahu mendengar nasihat serta mengeluarkan kata-kata kurang enak didengar.

Melalui contoh 2 gaya akan kecil diatas yg mana satukah sahabat akan pilih?..
Tentunya anak yg manja & baik gaya perlakuannya, iya kan.. 😊

Nah, berbalik kepada topik utama. Sy mendorong sahabat spy buanglah jauh sikap ini.. kerana sikap ini --dendam & kebencian-- adalah kesia-siaan dlm hidup. Ampunilah yg bersalah kepada kita dan kasihi mereka semula. Ini bukan utk mereka semata-mata, tetapi kepada kita supaya kita memiliki kebebasan jiwa. Hidup kita semakin hari semakin bersinar kerana kita memiliki hati yg benar. Hati yg bebas dr dendam dan kebencian. Hati yg dipulihkan.

TrimaKasih & Tuhan memberkati kita semua

Comments

Popular posts from this blog

ALLAH MEMANGGIL KITA DENGAN NAMA

SELESAI DENGAN DIRI SENDIRI DI HADAPAN ALLAH